6 Aralık 2018 Perşembe

Bağımsız Denetim / Audit


Sosyal bilimler fakültesinde okuyan birçok öğrenci bağımsız denetimin ne olduğuna ilişkin arkadaş çevresinden, seminerlerden, panellerden muhakkak bir şeyler duymuştur. Bazı öğrenciler bağımsız denetimin ne olduğunu, denetçilerin ne iş yaptığını, denetim sektöründe çalışma şartlarını ve kariyer basamaklarını merak etmiş ve bilgi edinmek istemiştir. 

Burada size sektör hakkında edindiğim bilgileri sunacağım.

Bağımsız Denetim Nedir?
Bağımsız denetim sektöründe çalışmak istiyorsanız, öncelikle bağımsız denetimin ne olduğunu bilmeniz gerekir!

Bağımsız denetimin ne olduğunu kısa ve öz olarak şu şekilde özetleyebiliriz; firmaların finansal tablolarının belirli finansal raporlama standartları doğrultusunda ve finansal tabloların uygunluğu ve doğruluğu hususlarında makul güvence sağlayacak şekilde hazırlanmasıdır. 

Bağımsız Denetim Sektöründe Çalışmak İstiyorum Ne Yapabilirim?

Firmaların mali tablolarına(bilanço, gelir tablosu, nakit akış tablosu vb.) ilgiliyseniz, bu sektörü merak ediyorsanız ve üniversitede hala öğrenciyseniz, bu sektörde staj yapmanızı öneririm. Fakat, üniversiteden mezun oldunuz ve denetim sektöründe staj deneyiminiz yok. Bu sorun değil, deneyimiz olmasa da bağımsız denetim sektörünü çok araştırmış ve kendinize uygun bir iş olduğunu düşünüyorsanız, iş başvurusu yapabilirsiniz.

Öncelikle bağımsız denetim sektöründe sürekli olarak çalışmak istiyorsanız, üniversite mezunu olmanız gerekmektedir. Bu sektörü araştırmışsanız muhakkak “big 4” olarak adlandırılan kuruluşları da duymuşsunuzdur. Nedir bu big 4 derseniz: Ernst&Young, Deloitte, KPMG ve PwC. Bu şirketler denetim sektöründe öncü oldukları için popülariteleri bir hayli yüksektir ve herkes bu firmalarda deneyim elde etmek ister. Bu firmaların işe alım süreçleri şubat ayının sonu mart ayının başı itibarıyla başlar ve eylül ayına kadar sürer. Bu süreleri sürekli takip etmeniz gerekmektedir.

İşe alım süreçleri firmadan firmaya değişmekle birlikte genellikle üç aşamalıdır. 

Birinci aşamada; başvurunuz olumlu karşılanırsa size bir sınav daveti gönderilir. Bu sınav davetinde genel yetenek, genel kültür ve ingilizce sınavına tabi tutulursunuz. Bu sınavda genel yetenek, genel kültür ve İngilizce sınavından belirli seviyenin üstünde doğru çıkarmanız gerekmektedir. Büyük ölçüde, ingilizce sınavı belirleyici olmaktadır. İngilizce seviyeniz intermediate üzerinde ise rahatlıkla yapabileceğiniz sorular olur.

Birinci aşamada başarılı olduysanız, sizi ikinci aşama için görüşmeye çağırırlar. Bu görüşme manager mülakatı olarak geçmektedir. Bu mülakatta sizi tanımaya çalışırlar, sizi tanımaya yönelik sorular sorarlar, yapacağınız iş için uygun olup olmadığınıza ilişkin değerlendirmede bulunurlar. 

İkinci aşamada da başarı olduysanız üçüncü aşama için partner mülakatına davet edilirsiniz. Partner mülakatında da sizi tanımaya yönelik sorular sorulur. Teknik konulardan sorular sorulabileceği gibi sadece kendinizi de tanıtmanız da istenebilir.  Ayrıca, bazı firmalarda manager mülakatından önce grup mülakatı tarzında aşamalarda bulunmaktadır.

Bağımsız Denetimin Geleceği

Şunu belirtmek gerekir ki denetim şirketlerinde çalışmak yorucudur. Çünkü, size verilen sürede bir firma hakkında denetim raporunu hazırlayıp, gerekli kurumlara iletmek zorundasınız. Bu dönemlerde mesai saatleri çok uzun olduğundan, evinize geç saatlerde döneceğinizden emin olabilirsiniz. Eğer düzenli bir iş hayatı istiyorsanız, sizin için geçerli bir meslek değildir. Belirli dönemlerde arkadaşlarınızla buluşmak için bile plan yapamazsınız. Çünkü bir mail gelir ve hemen çalışmaya başlamanız gerekir.

Bağımsız denetim şirketlerinde personel sirkülasyonu fazla olduğu için bu şirketler üniversitelerden çok fazla yeni mezun öğrenci almak isterler. Yeni mezun öğrenciler de bağımsız denetim şirketlerinde çalıştıkları süreleri yüksek lisans olarak görürler. Çünkü, çalışma şartları dikkate alındığında, size birçok bilgiyi kısa sürede öğrenme imkanı, birçok sektörü yakından tanıma fırsatı sunar. Genellikle öğrenciler birkaç yıl bu şirketlerde çalıştıktan sonra daha iyi maddi koşullarda düzenli bir hayata sahip olmak için firmaların denetim, bütçe raporlama vb. birimlerine transfer olurlar.

Şimdi bağımsız denetimin geleceğine bakacak olursak, Türkiye’de bağımsız denetim şartları daralmakta ve denetime tabi olan şirketlerde her geçen gün bir artış söz konusudur. Bu husus dikkate alındığında, denetim sektöründe çalışma deneyimi sizi iş dünyasında birkaç adım önem geçirecektir.  Daha önce de dediğim gibi denetim sektörünü yeni mezun öğrenciler birer basamak olarak görürler, kısa sürede birçok bilgi edinip, farklı firmalara transfer olurlar.

Bağımsız Denetim Şirketinde Personel Maaşları Ne Kadardır?

Yeni mezun biriyseniz çok büyük bir maaş beklentisi içine girip, hayal kırıklığına uğramanızı istemem. Şunu itiraf etmek gerekir ki yeni mezunlara en iyi başlangıç maaşını Big 4 firmaları verir. Onlarda asgari ücretin 400-500 TL fazlasıdır. Çoğu yeni mezunlar işe başladığında maaş konusuna pek fazla takılmazlar. Çünkü daha önce de belirttiğim gibi denetim şirketlerini bir basamak olur görürler ve edinilen birkaç yıl tecrübe neticesinde daha yüksek maaşla başka bir firmada çalışmak isterler. Bu konuda yeni mezunlara önerim şu olur: eğer denetim sektöründe kariyer düşünüyorsanız aktif olarak en az 3 yıl denetim elemanı olarak çalışmanız, finansal raporlamayı çok iyi öğrenmeniz ve SMMM ruhsatını almanız sizi daima ön planda tutacaktır.

Merak ettiğiniz sorular varsa yorum yapmanız yeterli olacaktır. İstediğiniz işe sahip olmanız dileğiyle…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder